درخت هلو

درخت هلو


میوه درخت هلو از نظر رنگ خوشرنگ و از نظر عطر بسیار خوش بو است است واصل و ریشه  آن به مناطق گرم و معتدل مانند چین می رسد. هلو کمی کرک دار است. گل های درخت هلو به صورت جفت یا تکی در کنار یکدیگر رشد می کنند. هلو یک میوه تابستانی آبدار است که طرفداران زیادی دارد. توصیه می شود قبل از خرید یا چیدن هلو به ظاهر میوه توجه کنید، میوه را با پوست تمیز و شفاف خریداری و مصرف کنید.


درخت هلو


انواع روش های کاشت هلو:


اگر می خواهید درخت هلو بکارید؛ توجه به عواملی مانند خاک، آب، کوددهی، دمای هوا و هرس گیاه ضروری است. روش های کاشت هلو شامل کاشت نهال هلو در گلدان یا باغچه، کاشت بذر یا هسته هلو و یا قلمه زدن هلو می باشد.


نحوه کاشت نهال هلو:


به نوع خاک توجه کنید و در صورت زهکشی نشدن حتما خاک را زهکشی کنید. ابتدا هسته میوه  را از میوه جدا کنید. پس از آن، هسته بیرونی را بشکنید و هسته داخل آن را  به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید.


بعد از این مدت، هسته را از یخچال خارج کرده و به مدت یک روز در یک لیوان آب نگهداری کنید. اکنون زمان کاشت هسته هلو است. برای کاشت نهال هلو خاک مناسب برای گلدان یا باغچه خود تهیه کنید و سپس هسته آن را در خاک بکارید. معمولا بعد از یک ماه هسته هلو جوانه می زند.


فاصله کاشت درختان هلو چگونه است؟ نکاتی در مورد درخت هلو:


فاصله کاشت درخت هلو؛ 7 تا 5 متر است اما برخی از کشاورزان با توجه به مساحت باغ خود این فاصله را کم یا زیاد می کنند از دیگر نکات مهم و ضروری برای کاشت درخت هلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:


حتما درخت هلو خود را در خاکی با هوادهی مناسب بکارید. حتما به حرکت هوا در خاک توجه کنید.


مورد دیگر مقدار آبی است که به درخت هلو می دهد. هلو به آب زیادی نیاز دارد، پس حتما پس از کاشت درخت هلو، به مقدار آبیاری توجه کنید.


سومین شرط مهم برای پرورش هلو، میزان نور مورد نیاز این گیاه است. درختان یا نهال های هلو به نور زیادی نیاز دارند.


باغبانی درخت هلو و مدیریت آفات و بیماری ها چگونه است؟


متأسفانه درختان هلو با آفات و بیماری های زیادی مواجه هستند. از بیماری ها و آفات این درختان می توان آفت شیشک، شته، نماتدها، قارچ‎ های خاک‎زاد، حشره بید زرد رنگ، بیماری‎های قارچی و غیره اشاره کرد  که با بررسی دقیق خاک محل مورد نظر می توانید از آسیب دیدن درخت یا گیاه توسط بیماری ها و آفات جلوگیری کنید.


همچنین در صورت مشاهده آفت بر روی درخت می توانید با شناسایی آفت یا حشره از حشره کش یا آفت کش استفاده کنید و هلو را از خطر از بین رفتن محافظت کنید. در صورت لزوم، حتما به دنبال کمک حرفه ای ها باشید.


خاک مناسب برای کاشت بذر هلو چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


خاک مناسب برای کاشت نهال هلو خاک زهکشی شده است. در ضمن مقدار کود باید مناسب باشد. قبل از کاشت درخت هلو حتما نوع خاک را بررسی کنید. خاک هایی مانند کمپوست، لوم شنی و خاک رسی برای کاشت نهال هلو یا رشد درختان هلو مناسب هستند.


نحوه آبیاری نهال ها و درختان بالغ هلو:


درختان هلو به آبیاری زیادی نیاز دارند. بسته به فصل و مناطقی که در آن زندگی می کنید می توانید میزان آبیاری را کم یا زیاد کنید. به عنوان مثال، اگر در یک محیط مرطوب زندگی می کنید و همیشه باران می بارد، نیازی به آبیاری زیاد ندارید. حتما در زمان میوه‎ دهی درخت را دائما آبیاری کنید اما حواستان باشد که این آبیاری به گونه‎ای نباشد که ریشه‎های درخت بیش از حد خیس شده و پوسیده شود.


 


شایع‎ترین بیماری و آفات درختان هلو چیست:


از شایع‎ترین بیماری‎ها و آفات درخت هلو می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:


قارچ‎های خاک‎زاد


حشره بید زرد رنگ


باکتری زانتوموناس کمپستریس


بیماری‎های قارچی


آفت حشره شیشک


بیماری پوسیدگی قهوه‌ای


خواص و ویتامین های میوه درخت هلو چیست؟


هلو سرشار از آب، ویتامین و مواد معدنی است. ویتامین های موجود در این میوه معطر و خوشمزه شامل ویتامین های A، E، C، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، فولات و مس است. هلو دارای خواصی مانند بهبود سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی، طراوت و شادابی پوست و ضد پیری است.


منبع : https://faranahal.com/product-category/%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1/%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84-%d9%87%d9%84%d9%88/

منبع خبر :