آخرین اخبار

17. خرداد 1393 - 10:11   |   کد مطلب: 3214
مغرب پرس : یکی از مهمترین ویتامین‌های لازم برای بدن ویتامین D است که کمبود آن در بدن به بیماری‌های متعددی منجر می‌شود
مغرب پرس : ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای متابولیسم مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند.  تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‏های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد.

۶ مورد از فواید ویتامین D برای بدن

۲- ضد درد است

کمبود ویتامین D باعث می‌شود احساس درد شدیدتر باشد. دردهای مزمن معمولاً با کمبود ویتامین D در ارتباط بوده و تشدید می‌شود. محققان همچنین معتقدند ارتباطی بین دردهای عضلانی مزمن، خستگی شدید و اختلالات خواب و کمبود ویتامین D وجود دارد.

۴- دوست استخوان‌ها

ویتامین D از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کرده و همچنین با این بیماری خاموش مبارزه می‌کند. این ویتامین باعث می‌شود که بدن ما بتواند از کلسیم مورد نیاز خود استفاده کند. برای همین باعث تقویت و محکم شدن استخوان‌ها می‌شود. پزشکان برای درمان پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال کلسیم و ویتامینD  را با هم تجویز می‌کنند. اگر با کمبود ویتامین D مواجه باشید و کلسیم زیادی هم مصرف کنید باز این کلسیم به طور کامل جذب بدنتان نمی‌شود.

۶- با دیابت مقابله می‌کند

ویتامین D می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد. کمبود این ویتامین می‌تواند به ابتلا به دیابت نو2 منجر شود که در نتیجه‌ی چاقی و افزایش کلسترول خون به وجود می‌آید. ارتباط بین دردهای عضلانی مزمن، خستگی شدید و اختلالات خواب و کمبود ویتامین D وجود دارد. کودکانی که ویتامین D زیادی دریافت می‌کنند کمتر در سن بزرگسالی به دیابت مبتلا می‌شوند.

۱۲ منبع غنی ویتامین D

کارشناسان انستیتو پزشکی دانشگاه بوستون 12 منبع مفید برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن را معرفی کرده‌اند که عبارتند از :


۱- اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می‌کند.



۲- شیرغنی شده با ویتامین D که می‌توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.



۳- ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D‌ موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.



۴- مکمل‌ها نیز می‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند.



۵- زرده تخم‌مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می‌شود زرده و سفیده تخم‌مرغ را حتما با هم مصرف کنید.



۶- جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.



۷- روغن کبد ماهی که با طعم‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌های مکمل ارائه می‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌آید .



۸- آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.



۹- غلات غنی شده با ویتامین D‌ نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.



۱۰- برخی قارچ‌ها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید می‌کنند. قارچ‌هایی که در تاریکی پرورش می‌یابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونه‌های قارچ‌ها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می‌کنند، سرشار از ویتامین D هستند.



۱۱- ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می‌آیند.


۱۲- چراغ‌ها و لامپ‌های فرابنفش نیز برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز می‌شوند .
 <span style="\&quot;color:" rgb(0,="" 0,="" 0);="" font-family:="" tahoma,="" arial;="" font-size:="" 12.727272033691406px;="" line-height:="" 23.399999618530273px;="" text-align:="" justify;\"="">

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.