آخرین اخبار

20. خرداد 1394 - 11:57   |   کد مطلب: 4190
مغرب پرس: پیشکسوت تئاتر کرمانشاه اظهار داشت: تئاتر و هنرهای نمایشی کرمانشاه این روزها حال خوشی ندارد و پیشکسوتان این حوزه به حاشیه رانده شده و عده ای معدود صحنه نمایش را در اختیار خود انحصار نموده اند.

مغرب پرس: تئاتر و هنرهای نمایشی کرمانشاه این روزها حال خوشی ندارد و پیشکسوتان این حوزه به حاشیه رانده شده و عده ای معدود صحنه نمایش را در اختیار خود انحصار نموده اند.

 

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری مغرب، تئاتر کرمانشاه با روزهای خوب خود فاصله بسیاری دارد و صاحبنظران این حوزه مشکلات مدیریتی را عامل اصلی عدم توفیق در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی ارزیابی می کنند.

 

احمد صدفی هنرمند و پیشکسوت تئاتر از سال ۱۳۳۷ فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده و تجربه کار در استان گیلان، کردستان و کرمانشاه را دارد و در زندگی هنری خود در زمینه‌های بازیگری، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر فعالیت داشته است  و همکنون در حال بازی در فیلم «سرنوشت» به کارگردانی قدرت‌الله پورحاتمی است.

 

احمد صدفی از چهره های شاخص و پیشکسوت تئاتر استان کرمانشاه در گفت و گو با پایگاه خبری مغرب به برخی مسائل حاشیه ای در حوزه تئاتر اشاره کرد .

 

* رئیس انجمن نمایش فردی معتقد و سالم و به دور از لابی‌گری است

 

احمد صدفی با اشاره به انتقاداتی که بعضاً به رئیس انجمن نمایش وارد شده است گفت: من ۲۴ سال است که از ایشان شناخت دارم و در کارهای مختلفی با هم بازی کرده‌ایم. من از ایشان شناخت دارم و ایشان را شخصی معتقد و سالم می‌دانم و اعتقاد دارم که ایشان اهل لابی‌گری‌ نیست و نمی‌توان همه مشکلات تئاتر را به ایشان نسبت داد.

 

وی افزود: اگر به گذشته تئاتر کرمانشاه توجه کنیم، می‌بینیم که این بیماری سال‌های سال گریبانگیر تئاتر کرمانشاه بوده و مشکلات امروز تئاتر کرمانشاه، مسئله جدیدی نیست و همیشه به اشکال مختلف خودش را نشان داده است. مشکلات تئاتر کرمانشاه را باید بصورت ریشه‌ای بررسی و این مشکلات را باید در افرادی جستجو کرد که با نفوذشان لابی‌گری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تئاتر رشد کند.

 

صدفی تصریح کرد: اگر سال‌های گذشته را به یاد آوریم، می‌بینیم در سال‌هایی که رئیس انجمن نمایش کنونی با تئاتر کرمانشاه فاصله داشته، باز هم مشکلات وجود داشته و مشکلات امروز تئاتر کرمانشاه با آمدن ایشان به وجود نیامده است.

 

وی بیان داشت: ما در سال‌های گذشته هم با این مشکلات روبرو بوده‌ایم. یکی از مشکلات تئاتر کرمانشاه وجود یک دو دستگی عمیق بین بعضی هنرمندان است و هر گروهی که روی کار می‌آید سعی می‌کند که نظرات و دیدگاه‌های خودش را روی صحنه ببرد و کارهای غیرهمسو را سرکوب کند.

 

* باندبازی به صاحب نفوذانی مربوط می‌شود که اجازه رشد را به دیگران نمی‌دهند

 

این پیشکسوت تئاتر استان کرمانشاه «باندبازی» را از معضلات امروز تئاتر کرمانشاه عنوان کرد و گفت: از گذشته هم دودستگی، باندبازی و مشکلات وجود داشته و امروز هم وجود دارد و این مشکلات به کسانی مربوط می‌شود که در تئاتر کرمانشاه صاحب نفوذ هستند و سعی می‌کنند سکان تئاتر را در دست بگیرند و اجازه رشد را از کسان دیگر بگیرند.

 

وی با اشاره به لابی‌گری‌ها در تئاتر کرمانشاه افزود: در تئاتر کسان دیگری هم هستند که در کنار کار، لابی‌گری می‌کنند. این افراد معمولاً اسمی از آنها نیست، اما بر امور تئاتر تاثیرگذار هستند و متاسفانه این افراد بدترین ضربه را به تئاتر کرمانشاه می‌زنند.

 

این پیشکسوت تئاتر کرمانشاه در ادامه گفت: حدود دو سال است که در تمام مجامع و مراسمات تئاتر بطور کلی کنار گذاشته شده‌ام و از من دعوت نمی‌شود. در این دو سال می‌بینیم که کسانی که حتی یک‌سوم سن‌شان به عمر تئاتری من نمی‌رسد، به اردیبهشت تئاتر دعوت می‌شوند، ولی کسانی مثل خانم ثریا شیرزادی که عمری خاک صحنه خورده‌اند را حتی به این مراسم دعوت نمی‌کنند.

 

* شورای نظارت، نمایشنامه ای که قبلاً تایید کرده بود را رد کرد

 

صدفی با ارئه مثالی عینی تصریح کرد: من نمایشی را با عنوان «دیار بلوط» کار کردم که در سال ۱۳۸۲ در جشنواره استانی بسیج کرمانشاه به اجرا درآمد و به عنوان نمایش برگزیده انتخاب شد و به جشنواره کشوری راه یافت و در جشنواره کشوری هم رتبه اول را بدست آورد. همین نمایش در جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه که بانی آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در سال ۱۳۸۳ با نام «چشم به راه ستاره» اجرا شد و توانست حائز عناوین برتری شود. همین نمایش در سال ۱۳۹۳ برای اجرای عموم پیشنهاد داده شد و در کمال ناباوری شورای نظارت بر نمایش، این نمایش را رد کرد.

 

وی افزود: نکته اینجاست که داورهایی که کار را رد کردند، همان داورهایی بودند که در آن زمان کار را تایید کرده بودند. من نمی‌دانم که دلیل رد شدن کاری که در گذشته تایید شده و چندین بار اجرا شده و حتی در سه جشنواره به عنوان کار برگزیده معرفی شده، امروز چرا رد می‌شود؟ سوال اینجاست که آیا مسائلی غیر از امور فنی در کار است که نمی‌خواهند این نمایش روی صحنه برود؟  

 

صدفی ایرادهای وارده به نمایشنامه را ناوارد دانست و اظهار داشت: ایرادهایی که گرفته شده این است که در جاهایی که ما در نمایش از کشور و اعتقادات صحبت می‌کنیم، می‌گویند این‌ها شعاری است. یکی دیگر از ایراداتی که از نمایش گرفته شده این است که، در جایی از نمایش یکی از بازیگران به بازیگر مقابلش می‌گوید: «می‌دونی پدرت چطور شهید شد؟ وقتی توی عملیات دید که وقت تنگه و همرزمانش نمی‌تونن از معبر عبور کنن، روی سیم‌خاردارها خوابید و از همرزمانش خواست که روی پشتش پا بگذارن و از معبر عبور کنن». شورای نظارت پیشنهاد داده‌اند که در این قسمت بگوییم «او روی سیم‌خاردارها خوابید و از همرزمانش خواست روی او خزیده عبور کنند». سوال من این است که آیا این توهین نیست؟ آیا انقدر آگاهی ندارند که ارتفاع سیم‌خاردار در آن موقعیت بلند است و فرد برای پل ساختن روی آن می‌خوابد. مسلما اگر سیم‌خاردار بدون ارتفاع و در همکف بود نیازی به این کار نبود.

 

صدفی گفت: این در حالی است که نمایشنامه‌هایی مثل «زیر زمین» و «ناتمام» که در بعضی موارد جنبه اخلاقی ندارند، با اجازه شورای نظارت روی صحنه رفته‌اند، اما نمایشنامه‌‌ای که در رابطه با انقلاب و دفاع مقدس است، باید با ایرادهای غیرمنطقی رد شود.

 

* با کنارگذاشتن منیت‌ها و هم‌صحبتی می‌توان مشکلات را حل کرد

 

صدفی عدم همدلی بین عوامل تئاتری کرمانشاه را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و عنوان داشت: مشکل دیگر تئاتر کرمانشاه این است که هنرمندان ما بعضاً همدیگر را قبول ندارند و همین تضادها باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر منیت‌ها را کنار بگذاریم و با نیت تعالی تئاتر کرمانشاه، دمی کنار هم بنشینیم و صحبت‌های همدیگر را گوش کنیم، مسلماً این مشکلات به وجود نخواهند آمد.

 

این هنرمند تصریح کرد: اگر در تئاتر کرمانشاه پیشکسوتی و ریش سفیدی مطرح باشد، ریش سفیدها با کنار هم نشستن و برنامه‌ریزی می‌توانند مشکلات تئاتر را حل کنند. پیشکسوتان تئاتر باید همه را متقاعد کنند که با هم کار کنند نه علیه هم و اینطور جوانان و تازه واردها از آنها تبعیت می‌کنند.

 

وی گفت: زمانی که بعضی پیشکسوت‌ها رخ در رخ هم می‌ایستند و در حضور جوان‌ها بر علیه هم صحبت می‌کنند، دیگر حرمتی برای پیشکسوتی باقی نمی‌ماند و همین باعث می‌شود که تئاتر به قهقرا برود و هر کسی مجبور شود برای بقای خویش، دسته و باندی تشکیل دهد.

 

این پیشکسوت تئاتر کرمانشاه در پایان گفت: امیدوار هستم که روزی این منیت‌ها کنار روند و همه هنرمندان تئاتر در صلح و صفا در کنار هم رشد کنند و تئاتر کرمانشاه را به جایگاه مطلوبی که در گذشته داشته برسانند.

 

دیدگاه‌ها

دررود بر استاد صدفی... شما منصفانه صحبت کردید و به مشکلاتی پرداختید که بعضی از ترس مورد قضب قرار گرفته شدن، توان گفتنش رو ندارن.
استاد صدفی پیشکسوت و برگی از شناسنامه تاتر رکمانشاه هستن..... همه ایشون رو به درستی و اخلاق میشناسیم.... صحبت های ایشون معتبره
اونایی که میگفتن منتقدان انجمن نمایش و شورای نظارت یک مشت بچه هستن کجا هستن؟ احمد خان ممنون که سکوتت رو شکستی

دیدگاه شما