آخرین اخبار

19. ارديبهشت 1394 - 15:19   |   کد مطلب: 4066
هاشمی دهه ۶۰: مسأله حجاب است. این یک مسأله فتوای همه فقهای ماست. ما نمی‏توانیم از این صرف نظر کنیم. نمی‏توانیم اجازه دهیم توی خیابان ها بچه ‏های مسلمان ها گناه بکنند. ما هم مرتب به مردم وعده دادیم که گشت درست کردیم، گشت هایمان چه می‏ کنند. دیدند نه، خبری از آن هم نیست، خیلی جدی عمل نمی‏شود، آنها هم دارند پُررو می‏شوند...
مغرب پرس:‌ هاشمی دهه ۶۰: مسأله حجاب است. این یک مسأله فتوای همه فقهای ماست. ما نمی‏توانیم از این صرف نظر کنیم. نمی‏توانیم اجازه دهیم توی خیابان ها بچه ‏های مسلمان ها گناه بکنند. ما هم مرتب به مردم وعده دادیم که گشت درست کردیم، گشت هایمان چه می‏ کنند. دیدند نه، خبری از آن هم نیست، خیلی جدی عمل نمی‏شود، آنها هم دارند پُررو می‏شوند... کار بحمداللَّه به اندازه کافی بود، ضربه‏ ای که می‏ خواستید وارد کنید و بعضی‏ ها را بیدار کنید، بیدار کردید و آینده هم اگر دیدید ما بیدار نشدیم دوباره بگویید، حرفی نداریم. تحریک نکنید و بدانید که نصایح ما هم حدی دارد. همان طور که عرض کردم ما اگر دیدیم که قاضی‏مان نتواند، پلیس‏ مان نتواند، زورش به شما نرسد چاره‏ ای نداریم یک روز بگوییم خود مردم امر کنند. امر به معروف و نهی از منکر ممکن است به آن مرحله برسد.
 
 

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری مغرب،  اظهارات هاشمی رفسنجانی به عنوان یک روحانی در مورد موضوع حجاب بانوان اگر چه واکنش هایی را به دنبال داشت، اما بیش از همه برای آنهایی که با سخنرانی های آتشین وی در دهه ۶۰ آشنایی دارند مایه تعجب بوده است.

 

هاشمی رفنسجانی در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی گفت: «اآدم‌های خشک مقدس و چیزهای این طوری هم پیدا می‌شود که به این مسائل مهم توجه نمی‌کنند و به سراغ مسائلی دیگر می‌روند مثلا فرض کنید همه مصیبت ما این باشد که چند تا زن در خیابان این گونه باشند بله این مصیبت است و زنان باید در جامعه حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند اما بقیه مسائل چه ظلم‌ها سرکوب‌ها حق مردم را ضایع کردن‌ها چه؟»

این صحبت های هاشمی در حالی صورت گرفت که وی در سال ۶۳ در خطبه نماز جمعه ۵ مرداد همان سال درباره موضوع بدحجابی، موضعی کاملا متفاوت داشته و اتفاقا بررسی مواضع وی نشان می دهد که او یکی از مروجین نوع برخورد با مقوله بدحجابی بوده است که امروز از آن با عنوان خشک مقدسی یاد می کند.

 

 

وی در این نماز جمعه می گوید: « مسأله دیگری که در این هفته داشتیم، تظاهراتی بود که جمعی ازافراد حزب ‏اللَّه علیه حرکت شیطنت ‏آمیز تضعیف حجاب اسلامی که در مملکت مان گاهی دیده می‏شود، انجام دادند. این حرکت از جهاتی قابل توجه است، خوب، آنهایی که به طور رسمی اعلام کردند، کارشان را انجام دادند و کار خوبی هم انجام دادند که خیلی روشن است.

 

 

آقایان و خانم هایی که یکدفعه به صورت یک طغیان و انفجار، بدون اطلاع قبلی حرکت کردند، این مسأله یک مقدار قابل توجه است. من این را در چند دقیقه باز می‏کنم برای اینکه برای آینده ‏مان یک راهنمایی باشد. اولاً هیچ تردید ندارم که زمینه اصلی این حرکت در بطن مردم مسلمان و حزب‏ اللَّه است یعنی متهم نمی‏کنم که آن زمینه اصلی توطئه یا چیزی از این قبیل بوده باشد. طبیعی هم هست. این مردم واقعاً مسلمان هستند. برای اسلامی که در رساله‏ ها خوانده ‏اند مبارزه کرده‏ اند و شهید داده ‏اند و می‏ دهند و مشکلات انقلاب را تحمل می ‏کنند.

 

 

وقتی که توی خیابان بیایند ببینند یک خانمی فقط برای اینکه در مقابل اسلام و مسلمانان یک دهن کجی کرده باشد به همین قانع است که یکی کمی روسریش را عقب ببرد، سینه‏ اش را باز بگذارد، جوراب بدن نما بپوشد یا یک جوانکی لباس بی‏ربط بپوشد تا مردم در رستوران ها، هتل ها و پارک ها و چیزهایی این طوری ببینند - البته بی‏حجابی به آن صورت که حالا شعار می‏دهند نیست چون حجاب به هر حال هست منتهی کم حجابی هست یعنی نیمه حجاب بیرون می‏آیند - این برای مردم گران است. اگر در ادارات بروند و ببینند یک خانمی این طور پشت میز نشسته بدتر عصبانی می‏شوند چون حقوق بگیر دولت اسلامی، این طرز رفتار کند، آدم را بیشتر خشمگین می‏کند. اگر در صدا و سیما چنین چیزی ببینند بیشتر خشمگین می‏شوند. آنجایی که باید ترویج کند، اگر چیزی ببینند، درست ضد توقعشان است و باعث ناراحتی می‏شود. ما هم مرتب به مردم وعده دادیم که گشت درست کردیم، گشت هایمان چه می‏ کنند. دیدند نه، خبری از آن هم نیست، خیلی جدی عمل نمی‏شود، آنها هم دارند پُررو می‏شوند...

اگر از طرف حکومت حرکت مناسبی نشود، محتسبین حکومت نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند مردم خودشان وارد میدان می‏شوند. اگر تا اصل مسأله، حدود مراعات بشود از لحاظ بنده به عنوان یک مسؤول، ریشه ‏کار را ریشه صحیح می‏دانم...

بنابراین اصل مسأله بسیار مقدس، حضور شما عزیزان بسیار مقدس و مورد تشکر، موضع وزیر کشور هم بسیار صحیح و نتیجه این حرکت هم مطمئناً تا امروز خوب است؛ دیگر لزومی ندارد از این به بعد شما این طوری ادامه دهید. کار بحمداللَّه به اندازه کافی بود، ضربه‏ ای که می‏ خواستید وارد کنید و بعضی‏ ها را بیدار کنید، بیدار کردید و آینده هم اگر دیدید ما بیدار نشدیم دوباره بگویید، حرفی نداریم. اما این جهاتی را هم که گفتم مواظب باشید.

 

ضمناً به آن طبقه‏ ای که مراعات حجاب را نمی‏کنند باز می‏گویم که شما خانم ها ببینید، آقایانی که طرفدار این هستید! شما که این حکومت را نگه نداشته‏ اید! شما که اگر هم آن روزها در انقلاب آمدید و شعار دادید یک جزء کوچکی از مردم بودید! از روزی که آمریکا و صدام و منافقین، دشمنان ما و همه، لیبرالها و سرمایه‏دارهای فراری و اینها همه فشارشان را به این جمهوری اسلامی شروع کردند شما چه خدمتی کردید. غیر از اینکه صف ها را طولانی کنید، غیر از اینکه مصرف را زیاد کنید، غیر از اینکه اسباب زحمت بشوید، بیشتر این مردم بودند، اینها شهید دادند، اینها مبارزه کردند و اینها نمازجمعه آمدند، اینها همه این کارها را کردند، انقلاب مال اینهاست، اینها صاحب این انقلابند، اسلام هم که روح اصلی انقلاب است از آن اینهاست. اگر شما مسلمانید، که با هم هستید، اگر نیستید هم به هرحال این انقلاب اسلامی است و مال مسلمانهاست. این انقلاب اسلامی است نه ایرانی. اگر رنگ ایرانی دارد در درجه چندم دارد. ما انقلاب ایرانی نکردیم ما انقلاب اسلامی کردیم. این واقعیت را بپذیرید. خوب! شما می‏بینید که ما در اداراتمان غیرمسلمان فراوان داریم. این نیست که در کشورمان غیرمسلمان نباشد. در مجلس می‏بینید غیرمسلمان هست، محترم و معزز هم هستند، مثل خود ما توی مجلس عمل می‏کنند. دانشگاهمان را دارید می‏بینید. خوب! توی کلاسها با این پرخرجی، خواهرها هستند، برادرها هم هستند، خانم ها هستند، آقایان هستند و مسلمان هست، غیرمسلمان هم هست، هیچ کس هم نمی‏گوید چون نماز نمی‏خواند در دانشگاه راهش ندهید. چنین چیزی نیست. حال اگر یک کسی این حرف را زده از خودش گفته. این قانون ما نیست. ما نزدیک چهل درصد دانش آموزانمان، خانم ها هستند، نزدیک یک رقم عظیمی از دانشجویانمان خانم ها هستند. در اداراتمان خانم ها هستند، توی هرجا که خواستند خانم ها آمده‏اند، اصلاً بنای اینکه حقوق خانمها را با مسایلی که مربوط به زندگی است هیچ محدود بکنند، این حرفها نیست.

 

مسأله حجاب است. این یک مسأله فتوای همه فقهای ماست. ما نمی‏توانیم از این صرف نظر کنیم. نمی‏توانیم اجازه دهیم توی خیابان ها بچه ‏های مسلمان ها گناه بکنند. خوب، می‏گوید من می ‏خواهم توی خیابان بروم چه گناهی کردم که حکومت نمی‏تواند محیط را صاف کند که من گناه نکنم. این حق او است. شما ملاحظه کنید ما به داخل خانه‏ های شما نیامدیم. کسی هم که آمد محکوم کردیم؛ آنهایی را که گاهی طغیان کردند و خلاف کردند. محدوده خانه‏ هایتان محفوظ است. محدوده داخلی شخصی‏تان کسی کار به شما ندارد. ما خبر داریم شماها که می‏روید خارج، خیلی از شماها ترکیه که هواپیماتان رسید چادرها را می‏اندازید پایین و همان جا میز توالت‏تان را همراهتان بردید توی هواپیما. تیپ شما را ما می‏دانیم، ولی این خیابانهایمان، معابرمان، پارکهایمان اینها را به خاطر این مردم باید حفظ بکنیم و شما مراعات کنید، تحریک نکنید و بدانید که نصایح ما هم حدی دارد. همان طور که عرض کردم ما اگر دیدیم که قاضی‏مان نتواند، پلیس‏مان نتواند، زورش به شما نرسد چاره‏ ای نداریم یک روز بگوییم خود مردم امر کنند. امر به معروف و نهی از منکر ممکن است به آن مرحله برسد.»

 

به نظر می رسد اقتضائات سیاست ورزی و کسب قدرت برای برخی سیاستمداران به گونه ای تعریف شده است که بر مبنای آن تغییر مواضع ۱۸۰ درجه ای امری عادی باشد.

 
 

دیدگاه شما